پس از زرماکارون، نوبت به شیرین عسل شده تا خودروساز شود؛ این بار باید منتظر انتشار شرایط ثبت نامی خودرو ازسوی شیرین عسل باشیم!
سال گذشته نیز در همین مقاطع بود که زر ماکارون رسماٌ خود را قطب جدید صنعت خودروسازی ایران و رقیب ایران خودرو و سایپا معرفی کرد. البته این شرکت پس از گذشت یک سال هنوز خط تولید خود را راهاندازی نکرده و بعید هم به نظر میرسد که اتفاقی جدی در این بازار رقم بزند.
حال شیرین عسل هم بهعنوان دیگر تولیدکننده مواد غذایی و خوراکی سودای ورود به دنیای خودروسازی را دارد. اما مشخص نیست در روزهایی که زیان انباشته دو خودروساز دولتی به بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان (پایان شهریور ۱۴۰۱) رسیده، چطور دو شرکت فعال در بخش خصوصی به سوددهی خواهند رسید؟
یونس ژائله سعدآباد، مالک و مدیرعامل هلدینگ غذایی شیرین عسل، در گفتگو با تجارتنیوز ورود این هلدینگ خصوصی به صنعت خودروسازی را تائید کرد و گفت: مجوز تولید خودرو توسط این شرکت در روز چهارشنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۲، صادر شد و فعلاً به مرحله اجرا نرسیده است.
او افزود: خط تولید و کارخانه تولید خودرو توسط شیرین عسل در حال ساخت است. اما مشخص نیست که محصولات این شرکت چه زمانی در بازار کشور عرضه شود.
پیش از این صابر پرنیان، رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی، در رابطه با مدل خودروی تولیدی توسط هلدینگ غذایی شیرین عسل به ایسنا گفته بود: این خودرو یک خودرو روز اروپایی است که در ۱۸ ماهه اول به صورت قطعات کاملاً منفصل از هم تولید و تقریبا در ۱۸ ماهه آتی داخلیسازی خودرو انجام میشود.
او تاکید کرد: این شرکت خودروسازی انواع خودروهای سواری بنزینی، گازسوز، دیزلی و انواع کامیونهای کشنده را تولید خواهد کرد.
برای پاسخ به این سوال باید به این نکته اشاره کرد که بازار خودروی کشور پذیرش چندانی برای جذب تیراژ بالای خودرو ندارد. در نتیجه صحبت از تولید خودروی جدید از طرف یک گروه غیرتخصصی در صنعت خودرو نیز تاثیری در بازار نمیگذارد.
همچنین ادعای این گروه در رابطه با تولید انواع خودرو تا کامیونت نشاندهنده دسترسی به منابع وسیع مالی است. در غیر این صورت به نظر نمیرسد اقدام خاصی در تولید خودروها صورت بگیرد.