صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
یکشنبه, 10 تیر, 1403

انتشار فراخوان جشنواره ملک‌الشعرای بهار

فراخوان جشنواره ملک‌الشعرای بهار برای حمایت از طرح های خلاقانه انجمن های ادبی استان منتشر شد.

حسن گلی، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی، جشنواره‌های خاصی همچون ملک الشعرای بهار را یک فرصت فوق العاده برای اجرای طرح‌های خلاقانه استان معرفی نمود.

وی در این زمینه گفت: در آذربایجان‌شرقی کلیه‌ی انجمن‌های ادبی و نهادهای مردمی فعال در حوزه کتاب و ادبیات می‌توانند طرح‌های موثر، خلاق و قابل اجرا در سال ۱۴۰۳ را به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ارسال نمایند.

او ادامه داد: جشنواره ملک‌الشعرا بهار ویژه طرح‌های خلاق انجمن‌های ادبی و هسته‌های مردمی ادبی کشور است که فراخوان استانی آن توسط موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران منتشر شده است.

حسن گلی در این زمینه اظهار کرد: عموم انجمن‌های ادبی و هسته‌های مردمی فعال در حوزه ادبیات می‌توانند طرح‌های خلاق و اجرایی خود در سال ۱۴۰۳ را در محورهای زیر به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و در شهرستان‌ها به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان محل فعالیت انجمن ارسال کنند.

او با اشاره به اهمیت چنین جشنواره‌هایی ادامه داد: برنامه‌های ترویجی حوزه کتاب و ادبیات در شهرستان‌ها، مسائل روز جامعه و آسیب‌شناسی این حوزه با کمک شعر و ادبیات، ارائه و پیگیری طرح‌های خلاق ادبی متناسب با بوم استان و شهرستان، برگزاری برنامه‌های ادبی مناسبتی، تسهیل برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی به‌منظور شناسایی مستعدان ادبی در شهرستان‌ها، تسهیل برگزاری برنامه‌های رونمایی، نقد کتاب و غیره در مناسبت‌های کتابی کشور، امور مرتبط با ترویج کتابخوانی، معرفی مفاخر و مستعدان کم‌نام و کمک به برگزاری بزرگداشت‌های استانی و ملّی سرآمدان ادبی مجموعه مهمترین محورهای طرح‌های قابل ارسال به این جشنواره را شامل می‌شوند.

وی تاکید کرد: طرح‌های پیشنهادی باید در یکی از زمینه‌های محتواییِ ادبیات خلاق، شعر، داستان، مستندنگاری یا نقد ادبی و ادبیات کودک و نوجوان باشد و هر انجمن می‌تواند فقط یک طرح ارسال کند. طرح‌ها باید در قالب یک متن کوتاه (۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کلمه) و شامل اطلاعات مختصری از برنامه همچون عنوان برنامه، ضرورت و هدف، زمان پیشنهادی برگزاری، (پیش‌بینی) هزینه‌های برگزاری، جزئیات برنامه، گستره اجرا و… باشد.

در نهایت وی با مشخص کردن تاریخ ارسال آثار گفت: عموم انجمن‌های ادبی فعال می‌توانند تا ۲۰ تیر ۱۴۰۳ طرح‌های پیشنهادی خود را مطابق ساختار مورد تأیید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ارائه کنند. دبیران انجمن‌های ادبی و هسته‌های مردمی فعال در حوزه شعر، داستان و ادبیات کودک و نوجوان برای کسب اطلاعات بیش‌تر و دریافت ساختار پیشنهادی طرح‌ها می‌توانند با کارشناس انجمنهای ادبی استان در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی محل فعالیت خود تماس گرفته و یا به سایت اطلاع رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مراجعه نمایند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، این فرخوان در قالب قرارگاه مربوط به شهید آوینی ارائه شده و بر اساس فعالیت‌های این قرارگاه، قطعا از طرح‌های برتر هر استان حمایت می‌شود. همه انجمن‌های ادبی که قبلا فعالیت داشته‌اند، می‌توانند در این برنامه شرکت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت