صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
یکشنبه, 18 شهریور, 1403

اختصاص ۵ میلیارد تومان به قلعه تاریخی بدلبو ارومیه

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات تبصره ۱۸ (وام کم‌بهره) به قلعه تاریخی بدلبو ارومیه اختصاص یافت.

مرتضی صفری در بازدید از قلعه تاریخی بدلبو ارومیه افزود: مرمت قلعه بدلبو با مشارکت بخش خصوصی و زیر نظر کارشناسان این اداره‌کل از چند سال پیش آغاز شده و در این مدت کمک‌های فنی و اعتباری لازم از این پروژه انجام شده است و در صورت بهره‌برداری، قلعه بدلبو می‌تواند تبدیل به اولین هتل بوتیک استان یا اقامتگاه بوم‌گردی فاخر شود.

وی ادامه داد: مرمت قلعه بدلبو ارومیه در سال جاری نیز ادامه داشته و در این فصل بخش‌های اقامتی و پذیرایی این بنا تکمیل می‌شود.

صفری با بیان اینکه قلعه بدلبو ارومیه در یک منطقه خوش آب و هوا قرار گرفته که علاوه بر داشتن معماری تاریخی از مزیت‌های گردشگری طبیعی نیز برخوردار است، افزود: قلعه بدلبو دارای بخش‌های مختلف از جمله ۲۰ سوئیت و حمام سنتی بوده و از جمله ویژگی‌های معماری قلعه تاریخی بدلبو وجود تعداد زیاد قوس‌های آن است که به نوبه خود درمیان آثار تاریخی آذربایجان غربی کم‌یاب است.

به گزارش ایرنا،این قلعه‌ تاریخی در ۱۴ کیلومتری جاده سرو و در محال نازلو ‌چای واقع و به احتمال زیاد قلعه به خاطر جلوگیری از مزاحمت اشرار در دوره حکمرانی شجاع الدوله برادر اقبال الدوله حاکم ارومیه ومصادف با سلطنت ناصرالدین شاه ساخته شده است.

این قلعه از بخش های مختلفی شامل ساختمان های پیرامون، عمارت اصلی، برج و بارو تشکیل شده و مصالح بکاربرده شده درآن نیز بیشتر از ملات چینه گلی، خشت، آجر و سنگ است.

قلعه تاریخی بدلبو به مرور زمان به علت عدم استفاده و همچنین فرسایش طبیعی و دخل و تصرفات انسانی، دچار آسیب شده و بخش هایی از آن از بین رفته است.

این مجموعه تاریخی دارای وسعتی بیش از ۱۶ هزار مترمربع بوده و چشم انداز و محیط پیرامون آن دارای جاذبه های بصری زیبایی از باغات انگور و سیب است و از هوایی سالم و پاک برخوردار است.

هتل بوتیک به آن دسته از هتل‌ها گفته می‌شود که به خاطر خاص بودن سبک هنری و معماری خود شهرت دارند آن‌ها به طور معمول کوچک‌تر از گراندهتل‌ها بوده و علاوه بر توجه به لوکس بودن و زیبایی بنا، به چیدمان هنری کار دقت میشود.

 

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانون تبلیغاتی آریانی
یادداشت