صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
سه شنبه, 25 شهریور, 1404

نسخه خطاطی ناخنی مناجات حضرت علی (ع)

معرفی تنها نسخه خطاطی ناخنی موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران به مناسبت شب‌های قدر و ایام سوگواری حضرت علی (ع)

کاتب و تاریخ کتابت: علویه خاتون؛ سده سیزدهم هجری‌قمری
نوع خط: نستعلیق
سبک خط: شیوه شرقی به صورت ناخنی
شیوه نگارشی: دفتری
درجه خط: ممتاز
قطع و ابعاد اثر: قطع نیم ورقی؛ ۲۱.۵*۳۵ سانتی‌متر
تعداد صفحات کتاب: ۵۴ ورق
جلد اثر: چرمی ضربدری

 

 

صفحات آغازین این اثر، با شمایل حضرت علی (ع) شروع شده و با درج نام «الله محمد علی» در قسمت بالای شمایل به صورت ناخنی به نگارش درآمده و شروع مناجات نیز، با «بسم الله‌الرحمن‌الرحیم، هذا مناجات علی‌ابن‌ابی‌طالب» آغاز گردیده‌‌است. کل فضا، در صفحات آغازین به دو فضای درون متن و حواشی تقسیم شده‌است.

نوع، شرح و مکتب تزئینات بالای متن صفحات افتتاح کتاب: در فضای بالای متن، مستطیل کشیده‌ای در قالب دو ترنج مشترک و لچکی‌های مشترک، به صورت تذهیب‌نشان آرایش گردیده، سرترنج‌ها و لچکی‌ها به صورت حل‌کاری آرایش یافته‌اند که در قالب مکتب اخیر برگرفته از مکتب قاجار تزئین شده‌است.

خاتمه اثر نیز مزین به شمایل حضرت مولی‌الموحدین بوده و با عبارت: «انا مدینه العلم و علی بابها» به اتمام رسیده‌است.

این اثر فاقد سرفصل‌نویسی و فهرست مطالب و همچنین فاقد کتیبه و مصورسازی است.

خط ناخنی:
خط ناخنی یکی از شاخه‌های هنر خوشنویسی است که حروف به‌وسیله برجسته کردن یک کاغذ توسط ناخن شکل می‌گیرند. در این خط، کاغذ مابین دو ناخن انگشت شست و انگشت ماقبل انگشت کوچک که به بِنصِر معروف است، قرار می‌گیرد و با حرکت کاغذ از میان ناخن‌ها، حروف یا اشکال شکل می‌گیرند. گاهی ناخن انگشت شست که روی کاغذ قرار دارد در داخل ناخن انگشت بنصر قرار می‌گیرد و خط یا گل‌و‌مرغ یا هر شکل دیگری را بر صفحه کاغذ طراحی می‌کنند. کل اشکال را از قدیم خط ناخنی می‌نامیدند.

خطاطان معتقدند کاغذ خط ناخنی نباید ضخیم و پهن باشد، زیرا کاغذهای خیلی ضخیم، هم به ناخن آسیب می‌رسانند و هم امکان مانور و کارایی را از هنرمند می‌گیرند.

آرشیو موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران / ندا شانقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانون تبلیغاتی آریانی
یادداشت