یکشنبه, 2 دی, 1403

عباس یکم صفوی و مراسم عزاداری

«شاه‌عباس، این اجاق‌زادۀ خاندان صفوی که از کودکی مراد و مرشد کامل و در عین حال ما به النزاع سران قزلباش بود، پیوسته در فرامین رسمی «کلب آستان علی» امضا می‌کرد و زیارت‌های پیاده و سواره‌اش به مشهد و عتبات نیاز به گفتن ندارد. پژوهشگر فرانسوی ژان كالمار به‌استناد نوشته‌های سیاحان اروپایی مراسم عزاداری عصر صفوی را به دو دورۀ پیش از و پس از شاه‌عباس تقسیم می‌کند، و خود شاه‌عباس را نقطۀ عطف پیشرفت این مراسم در ایران می‌نامد.»*

 

*. Jean, Calmard “shiʻi Rituals and Power,” Safavid Persia, ediited by Charles Melville (London, New York; I.B. Tauris & Co Ltd., 1996), p. 143.

مأخذ: کاظمی موسوی، احمد. رویکرد علمای شیعه به شعائر و آداب عامه‌پسند. مجلۀ ایران‌شناسی، سال چهاردهم، شمارۀ ۱، بهار ۱۳۸۱. ص ۶۱.

منبع: کانال تلگرامی نقدی بر صفویه

⚫️ حسینیه صاحب دیوان
🌙 به مناسبت محرم 1445

کاری از پایگاه خبری صاحب دیوان
SahebDivan.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانون تبلیغاتی آریانی
یادداشت