صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
پنجشنبه, 9 فروردین, 1403

پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مراسم پنجمین جایزه ملی کتاب سال تبریز

همزمان با آیین اختتامیه پنجمین جایزه ملی کتاب سال تبریز، پیام سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط سیدقاسم ناظمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجا‌ن‌شرقی قرائت شد.

به گزارش صاحب دیوان به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقیدر متن این پیام آمده است:

“کتاب گاهواره تمدن بشری است. بخش گسترده‌ای از معارف، فرهنگ، علم، هنر و فن‌آوری در دامان نجیب کتاب بالیده و قد برافراشته‌اند.

گرچه فرصت‌هایی را نوآوری‌ها و ارتباطات جدید برای رشد و عمومی کردن فرهنگ و علم در اختیار انسان معاصر قرار داده اما همچنان کتاب اثربخشی خود را دارد.

توجه به کتاب، مؤلفان، نویسندگان و پدیدآورندگان فرهیخته آن به مثابه رسانه‌ای ماندگار و کارآمد، در میان همه ملل از جایگاه رفیعی برخوردار است، اما در کشور ما به سبب سابقه و ارزش دانش و فرهنگ در طول قرن‌های متمادی، این جایگاه رفیع‌تر است و ما مفتخریم که بسیاری از بزرگان علم، فرهنگ، هنر و اندیشه ریشه در این خاک دارند و گوشه گوشه جغرافیای ایران فرهنگی به نام صدها دانشمند، اندیشه‌ورز، ادیب و هنرمند برجسته زینت و مرتبت یافته است.

در این میان تبریز و آذربایجان همچون نقش نگینی بر خاتم فرهنگ این سرزمین می‌درخشد و میراث گرانبهایی از فضیلت، آگاهی و دانش را در دامان خود پرورده است.

در دوره‌های مختلف، ادبا و فضلای گرانسنگی در بر آمدن این بنای رفیع همت گماشته‌اند که این همه در سایه اهتمام مشوقان، معلمان و زمینه‌سازان تولید فکر و فرهنگ به منصه ظهور رسیده است. امروز نیز نقش‌آفرینی در جریان فرهنگ، دانش و هنر جهانی نیازمند فرصت‌آفرینی و بسترسازی برای اصحاب این حوزه است و وظیفه نهادهای حاکمیتی و عمومی در این حوزه، پشتیبانی از تولید دانش و همراهی با خلق آثار هنری و ادبی است.

وظیفه خود می‌دانم از بانیان و دست‌اندرکاران رویداد مبارک جایزه ملی کتاب سال تبریز سپاسگزاری کنم و خرسندی خود را از برگزاری چنین اتفاقی ابراز دارم.

ورود نهادهای عمومی، همانند شهرداری‌ها به حوزه حمایت از کتاب و تجلیل از فعالان حوزه ارزشمند و ارزش‌آفرین آن شایسته ارج نهادن است و در مسیر پیشرفت و تعالی کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توان و توشه خود را برای نیل به این مقصود خالصانه به کار می‌گیرد.

از خداوند منان تداوم توفیقات شما عزیزان را در خدمت به فرهنگ غنی ایران اسلامی خواستارم.

سیدعباس صالحی

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت