صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
پنجشنبه, 6 اردیبهشت, 1403

مهران شیرینی، هنر درونی و ذاتی یک جوان اهری با آثاری شگفت انگیز

رعنا فرشی نوراللهی/ صاحب دیوان / معرفی جوان رشید و توانا و معلم هنرمند به عرصه ی جامعه ی هنری .
ایشان نقاشی را به طور استعداد ذاتی و بدون معلم فرا گرفته اند. و در عرض مدت کوتاهی دارای تبحر در هنر نقاشی شدند. بر آن شدیم تا مصاحبه ای با ایشان داشته باشیم .

لطفا خودتان را معرفی نمایید؟
بنده مهران شیرینی متولد ۱۰ فروردین ماه ۱۳۷۵ در شهرستان اهر در یک خانواده متوسط  به دنیا آمدم . پنجمین فرزند خانواده می باشم. پدرم نانوا و مادرم خانه دار هستند که گاهی وقت ها قالی بافی می کنند که البته جنبه تفریحی برایشان دارد.

از چه زمانی به نقاشی علاقه پیدا کردید؟ آیا مشوقی هم در این راه داشتید؟
از بچگی علاقه به نقاشی داشتم منتها هیچ وقت برایم فرصتی مهیا نشده بود که به دنبال نقاشی بروم و اساسا در آن شرایط محیطی هم نبودم که در خانواده یا فامیل افرادی باشند که علاقمند به نقاشی یا کلا به هنر مشغول باشند. این امکان در من نبود و ندیده بودم. البته همیشه یکی از افسوس هایم این بوده که ای کاش امکانی برایم فراهم می شد و من از بچگی در فامیل یا خانواده افرادی را علاقمند به هنر می دیدم. آن زمان  من زودتر شروع میکردم و احتمالا نسبت به الانم می توانستم به سطح های بالاتری برسم. چون هنر مقوله ایست که هر چقدر از سنین پایین شروع شود، انسان بهتر می تواند پیشرفت کند. چون یک دنیای وسیعی است که هر چقدر تمرین و تلاش شود باز هم برای پیشرفت جایی می باشد. بنابراین من از دوران دانشجویی ام نقاشی را آغاز نمودم. آن هم فقط در واقع به کمک فضای مجازی. اولین بار از طریق فضای مجازی با نقاشی آشنا شدم. و متوجه استعدادم در این زمینه شدم که می توانم با تمرین بیشتر پیشرفتی در این هنر داشته باشم. و گفتنی است که مشوق من در این راه همان فضای مجازی می باشد. یعنی در دنیای واقعی مشوق خاصی برایم نبود. خودم با استعدادی که داشتم پیشرفت کردم . نقاشی هایم را در فضای مجازی انتشار می دادم و چون باز خورد مثبتی می دیدم با اشتیاق در ادامه آن و پیشرفت این هنر تلاش می کردم.

 

در فضای مجازی از نقاشی های کدام هنرمندان تقلید و شروع به فعالیت نمودید؟
من که استادی نداشتم. در فضای مجازی به نقاشی های مختلف هنرمندان نگاه می کردم این گونه نبود که فقط به نقاشی های هنرمندان خاصی توجه کنم. هر نقاشی که در فضای مجازی می دیدم کم کم علاقمند می شدم و نگاه می کردم و آرزویم این بود که ای کاش منم روزی بتوانم به این گونه نقاشی کنم. عمدتا در بین نقاشی هایی که نگاه می کردم ؛ آن نقاشی هایی که سطح پایین و ضعیف بودند و احساس می کردم که آسان هستند و می توانم کپی و نقاشی کنم آنها را انتخاب می کردم و نقاشی می کردم و هیچ اطلاعی هم در زمینه نقاشی نداشتم. فقط به نقاشی ها نگاه می کردم و آنهایی که به نظرم آسان می آمدند با ساده ترین امکانات نقاشی می کردم و یادم هست اولین باری که نقاشی کشیدم  تصویر یک طوطی بود که در واقع یک نقاشی بود که در فضای مجازی دیدم و روی یک مقوا و با خودکار تصویر طوطی را نقاشی کردم و خودم هم اولین بار تعجب کردم که توانسته بودم یک نقاشی کامل بکشم و نسبتا هم جالب درآمده بود. و هنوز هم عکس آن نقاشی موجود هست که برایتان نشان می دهم. به عنوان اولین باری بود که برای خودم هم عجیب آمد. بعد از ان انگیزه ام برای نقاشی کردنم بیشتر شد و آن نقاشی هایی که احساس می کردم آسان بودند و آنها را تقلید و کپی میکردم و به این صورت تمرینات را ادامه دادم تا اینکه برای پیشرفتم به سمت مطالعه و تهیه یک سری کتابهای آموزشی رفتم.  هنوز هم به کلاس نقاشی نمی رفتم و استادی هم در این زمینه نداشتم. همین طوری خودم با خواندن کتابها اطلاعاتم را در زمینه نقاشی بیشتر کردم و نقاشی های سطح پایین تری را که قبلا کپی و نقاشی می کردم، متوجه شدم که اینگونه نقاشی ها بازاری هستند و در سطح پایین تری قرار دارند. به مرور توانستم سطح نقاشی هایم را ارتقا دهم. البته منظورم از نقاشی طراحی می باشد و در واقع من طراحی ها را تمرین می کردم و بیشتر بر روی طراحی چهره و طراحی از حیوانات تمرکز داشتم. منظره بیشتر کار نکرده ام. بیشتر چهره یا همان پرتره و طراحی حیوانات کار کرده ام.

در زمینه هنر چند ساله که فعالیت دارید؟
من حدودا از ترم سوم دانشگاه یعنی از بیست سالگی ام آغاز کرده ام که تقریبا پنج شش سالی می شود که کلا تمام فضایم شده فضای هنر و نقاشی و موسیقی .

در زمینه موسیقی هم فعال هستید؟
بله در همان دوران دانشجویی ام در سنندج مدتی به کلاس سه تار رفتم که کتاب اول هنرستان را در این زمینه تمام کردم آقای هاشم کمانگر استادم بودند. منتها چون دوران دانشجویی ام تمام شد دیگر ساز سه تار را ادامه ندادم. بعد از آمدن به شهرستان خودم علاقمند به ساز قوپوز شدم که آقای سیامک بهور استادم می باشند.

 

دوست دارید نقاشی را به صورت حرفه ای ادامه دهید یا اینکه در اوقات فراغت تان مشغول به انجام فعالیت این هنر باشید؟
بله، البته که حتما می خواهم به صورت حرفه ای ادامه دهم. در واقع در ادامه زندگی ام هیچ راهی را بجز نقاشی و هنر نمی توانم تصور کنم. واقعا علاقه فراوانی دارم و هدفم این است که به صورت حرفه ای و زندگی ام را برمبنای نقاشی و فعالیت در زمینه هنر ادامه دهم.
هدفتان که ادامه نقاشی بصورت حرفه ای می باشد، دوست دارید همچنان خودتان ادامه دهید یا از تجربه های اساتید هنرمندانی نیز در این زمینه استفاده نمایید؟
هدفم این  که در تبریز  در کلاس های اساتید بزرگ شرکت کنم و از تجربیاتشان نیز استفاده نمایم. چون من در طول مدتی که طراحی و نقاشی تمرین کرده ام، هیچ وقت استادی نداشتم  کلا سه ماه در سنندج در کلاس آقای یاسر خانبرای شرکت نمودم که مدت زمان کوتاهی بود و کل جلساتی که شرکت کردم از ده جلسه بیشتر نبود. بنابراین حتما می خواهم که از تجربیات اساتید بزرگی در این زمینه استفاده نمایم.

در مورد رشته تحصیلی تون در دبیرستان و دانشگاه لطف بفرمایید؟
در مورد تحصیلات من مقطع ابتدایی را در شهرستان اهر در دبستان مراد خواه تا پایه پنجم ابتدایی را در آنجا گذرانده ام. مقطع راهنمایی را در مدرسه ریحانی و همچنین دبیرستان را در دبیرستان مدرس اهر در رشته ریاضی فیزیک گذرانده ام. بعد در زمان کنکور علیرغم این که رشته ام ریاضی فیزیک بود، رشته علوم تربیتی را انتخاب نمودم و بعد از چهار سال تحصیل از دانشگاه فرهنگیان سنندج پردیس شهید مدرس فارغ التحصیل شدم. در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مشاوره هستم. شغلم در واقع آموزگار آموزش و پرورش می باشد که در تبریز در دبستان دولتی علامه حلی به مدت سه سال است که مشغول به تدریسم.
شغل شما معلمی و فعالیت هنری تان هم نقاشی ؛ بهر حال نقاشی هنری است که به زمان بیشتری نیاز دارد ؛ آیا تا بحال شده که شما احساس کمبود زمان کرده باشید؟ یا آرزوی این را کرده باشید که کاش شغلم با هنرم یکی می بود؟
بله، اتفاقا یکی از چالش های من این هست که واقعا از لحاظ زمان کم می آورم. چون می خواهم هم در زمینه نقاشی و هم در زمینه ساز و هم در شغلم فعالیت داشته باشم. مسلما به زمان بیشتری نیاز دارم که در این مورد کم می آورم و برای من یک چالش می باشد اما سعی می کنم که تلاش بکنم، در واقع یکی از راه های یکی کردن شغلم و هنرم این می باشد که شغلم را به سمت هنرم هدایت کنم. یعنی در آموزش و پرورش که اکنون فعال هستم سعی ام بر این است که هنر تدریس کنم تا رشته های دیگر را و از این طریق می خواهم که شغلم را با هنرم همسو کنم که برایم بهتر می شود و علاقمندم که اگر اینکار را توانستم ؛ انجام دهم.

نقاشی ذهنی هم انجام می دهید؟
خیر فعلا در خودم آن توانایی را نمی بینم که بتوانم نقاشی ذهنی که در سطح بالایی باشد، ارائه دهم. من نقاشی را از طراحی سیاه قلم از کارهای بازاری در فضای مجازی شروع کردم و آن زمان تفاوت نقاشی و طراحی بازاری را با هنری نمی دانستم و با تعاریف آکادمیک نیز آشنایی نداشتم. در اثر مطالعه  متوجه شدم که در واقع این نوع طراحی ها اصل نمی باشند. در اصل، طراحی، طراحی آکادمیک و طراحی ساختاری می باشد. و بعد از متوجه شدنم تمام تمریناتم به آن سمت رفت و بر مبنای طراحی ساختاری و طراحی آکادمیک طراحی هایم را انجام می دهم و سعی می کنم که در واقع از اثرهای هنرمندان بزرگ مطالعه و کپی برداری کنم و عقیده ام این است که آن زمانی می شود که از ذهن یک اثر هنری ارائه داد که به اندازه کافی از نقاشی های نقاشان بزرگ بتوان مطالعه کرد. فعلا می خواهم به مطالعاتم ادامه دهم.
چند ساله که طراحی پرتره زنده یا سفارش طراحی پرتره را انجام می دهید؟
طراحی های سیاه قلمی که کار کرده ام عمدتا چهره یا همان پرتره می باشد. اولین باری که وارد دنیای نقاشی شدم و اولین تکنیکی که کار کردم سیاه قلم بود. سیاه قلم یک حالت بازاری دارد. یعنی وقتی یک پرتره را بصورت سیاه قلم طراحی می کنیم واقع گرا می شود که اصطلاحا فتورئال گفته می شود یا هایپررئال که هایپررئال فرا واقع گرایی است ولی در واقع طراحی های من فتورئال می باشند. فتورئال یعنی شبیه سازی به عکس، یعنی نقاشی دقیقا منطبق با عکس شبیه سازی شود و کاملا وقتی که مخاطب می بیند احساس کند که عکس می باشد نه نقاشی در واقع این نوع طراحی ها مخاطب زیادی را برای خود جذب می کند یعنی مورد پسند افراد عامه قرار می گیرند ولی به لحاظ آکادمیک و هنری در واقع در سطح بالایی قرار ندارند من آنها را کار کرده ام و در حال حاضر پنج سال می باشد که فقط کارهای سفارشی را انجام می دهم و خودم در حیطه سیاه قلم کم فعالیت می کنم چون به این نتیجه رسیده ام که در واقع طراحی آکادمیک در سطح بالاتری قرار دارد و سیاه قلم حالت بازاری دارد و ارزش هنری چندانی ندارد ولی مخاطب پسند و عامه پسند می باشد.

 

 

در نقاشی بغیر از سیاه قلم در چه تکنیک هایی مهارت و تبحر دارید؟
تکنیک هایی که من تمرین و کار کرده ام سیاه قلم، تکنیک پرداخت با مداد یعنی تمام کارهای طراحی از صفر تا صد با مداد انجام می شود. تکنیک مداد رنگی، تکنیک خودکار رنگی و خودکار، پاستل گچی و رنگ روغن تمامی این تکنیک ها را کار کرده ام اما هدف اصلی ام و علاقه ام طراحی می باشد که طراحی وابسته به ابزاری نمی باشد و می تواند با هر ابزاری انجام شود.

عضو انجمن های هنری هستید؟
بله، در انجمن هنرهای تجسمی اداره فرهنگ و ارشاد اهر عضویت دارم.

اگر سابقه نمایشگاهی دارید بفرمایید؟
بله، در سال ۱۳۹۸ اولین نمایشگاه انفرادی ام در اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان ورزقان برگزار شد. و همچنین در همان سال ۱۳۹۸ نمایشگاه گروهی در تبریز در گالری خانه هنر والانیا برگزار شد. در سال ۱۳۹۶ در یک رقابتی هم شرکت کردم که بیست و هفتمین جشنواره فرهنگی اجتماعی دانشجو معلمان فرهنگیان سراسر کشور بود که در واقع رتبه اول استانی، استان کردستان شدم چون دانشجوی استان کردستان بودم و رتبه سوم کشوری را کسب کردم.

بی نهایت سپاس از شما که وقت گرانبهایتان را در اختیار ما قرار دادید. موفق و مانا باشید.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت