صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 1 اردیبهشت, 1403

همزمان با هفته کتاب جمهوری اسلامی از نویسنده شاخص شهرستان هریس تجلیل شد

“علی محرمی”معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در آیین تجلیل از “محرم فرزانه” از شعرا و نویسندگان شهرستان هریس با اشاره به برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری در دوران کرونا در سطح استان گفت : اهمیت فرهنگ و هنر با وجود آسیب های ناشی از بیماری کرونا در این حوزه هیچ وقت به فراموشی سپرده نشده است و برگزاری دو برنامه بزرگ در طول یک هفته از پویایی فرهنگ و هنر استان حکایت دارد و امیداواریم با بهبود شرایط بیماری کرونا مردم استان بتوانند در آرامش کامل در برنامه های فرهنگی و هنری حضور یابند.

وی، برگزاری چنین مراسمهایی را بسیار ارزشمند و تاثیر گذار دانست و گفت: برای توسعه فرهنگ مطلوب و ترویج ارزش های اسلامی و ایرانی باید قدرشناس اصحاب فرهنگ و هنر خود باشیم و هر آنچه در این مسیر هزینه کنیم در واقع سرمایه گذاری برای نسل های حال و آینده است.

محرمی تصریح کرد: باید از ظرفیت های فرهنگی و هنری شهرستان هایی مانند هریس در برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری و معرفی پتانسیل های آن در قالب هنر استفاده کرد و با معرفی مفاخر شهرستان و تجلیل از مقام اصحاب و فرهنگ و هنر آن در تمام حوزه ها در توسعه همه جانبه منطقه در عرصه هنر و اقتصاد و کاهش آسیب های اجتماعی گام برداشت.

احمد محرم زاه نماینده شهرستان های اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین از برگزاری مراسم های فرهنگی و هنری در سطح شهرستان حمایت کرد و گفت: کمبود اعتبارات فرهنگ و هنری مشکل و معضل اساسی این حوزه است و خلق آثاری فرهنگی و هنری در این شرایط جز با عشق و علاقه پدید آورندگان آن ممکن نیست.

وی تلاش های محرم فرزانه را شایسته تقدیردانست و گفت: تجلیل از آقای فرزانه قدمی در تکریم اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان است و امید است با حمایت های دستگاههای فرهنگی استانی و کشوری شاهد برنامه های خوبی در این راستا باشیم چراکه تکریم اصحاب قلم لازمه توسعه فرهنگ و فرهنگ لازمه توسعه جامعه است.

حجت الاسلام نصرالله پور امام جمعه شهرستان هریس نیز با تبریک هفته کتاب و کتابخوانی و گرامی داشت یاد و خاطره علامه طباطبایی از فرهنگ بعنوان اساس و زیربنای همه فعالیت های جامعه یاد کرد و گفت: هر اندازه فرهنگ قوی و مطلوب درتمام امورات جامعه حکم فرما باشد رسیدن به جامعه ای با توسعه یافتگی مطلوب و آرمانی در دسترس تر خواهد بود و انسانهای آن جامعه در سایه فرهنگ غنی و قوی زودتر به کمال، آرامش و زندگی بدور از مسائل، مشکلات و ناهنجاریها خواهند رسید.

وی افزود: یکی از مهم ترین عنصرهای تاثیر گذار فرهنگ، کتاب و کتاب خوانی می باشد و در اهمیت کتاب همین بس که معجزه پیامبر اسلام یعنی قرآن در قالب کتاب می باشد و عالمان دینی ما از جمله علامه طباطبایی در تفسیر این کتاب آسمانی دهها کتاب ارزشمند و بی نظیر خلق کردند.

امام جمعه هریس به ظرفیت ها و پتانسیل های شهرستان هریس در حوزه های اقتصادی، کشاورزی و معدنی و … اشاره کرد و گفت: شهرستان هریس با وجود ظرفیت ها و پتانسیل های بزرگ اقتصادی و فرهنگی در سالیان گذشته مورد بی توجهی و بی مهری قرار گرفته است وجود معادنی مانند مس و طلا ، هنرو صنعتی چون فرش هریس ، جاذبه های گردشگری و طبیعت بکر منطقه این شهرستان را به بهترین مقصد سرمایه گذاری می تواند تبدیل کند و باید در عملیاتی شدن آن گام های موثر و کارشناسی برداشت که همت همه از جمله مسئولین و پیشگامان فرهنگ و هنر شهرستان را می طلبد.

حجت الاسلام نصرالله پور از فرهیختگان فرهنگی و هنری شهرستان در گذشته و حال یاد کرد و گفت: وجود شخصیت های بزرگی مانند شیخ سلیم هریسی و واعظ آرباطانی از علمای مشروطیت در گذشته و شخصیت های همچون آیت الله فیض سرابی و آیت الله هاشم زاده هریسی که در حال حاضر از اعضای مجلس خبرگان رهبری می باشند اهمیت این شهرستان در عرصه فرهنگ را به خوبی نشان می دهد.

وی افزود: مناسبت هایی مانند هفته کتاب و کتابخوانی بهترین فرصت برای معرفی چهره های فرهنگی و نویسندگان شهرستان می باشد و یکی از این چهره های فرهنگی که در عرصه نویسندگی بسیار فعال می باشد جناب آقای محرم فرزانه است که با تدوین و نگارش دهها کتاب قدم های مبارکی در عرصه فرهنگ و هنر برداشته است و امروز با تجلیل از ایشان و رونمایی از دو اثر فاخر ، ضمن تقدیر و تشکر از این نویسنده برجسته شهرستان بر اهمیت و جایگاه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در روز بزرگداشت علامه فقید آیت الله طباطبایی تاکیدی دوباره می شود.

فرماندار شهرستان هریس نیز در ادامه از نویسندگان شهرستان هریس علی الخصوص آقای محرم فرزانه تقدیر و تشکر کرد و گفت: فرهنگ قدر دانی از نویسندگان و فعالان فرهنگی و هنری باید امری مستمر و ادامه دار باشد تا انگیزه ای برای سایر نویسندگان بخصوص نویسندگان جوان منطقه باشد .

علیرضا خاکپور از تلاش های دستگاههای فرهنگی از جمله اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان هریس قدردانی کرد و گفت: برگزاری چنین مراسم های در نهادینه شدن فرهنگ اصیل و مطلوب جامعه بسیار اهمیت دارد و باید تلاش کرد جوانان را با بزرگانی همچون علامه طباطبایی و اهمیت فرهنگ مطالعه و کتابخوانی آشنا نمود .

درپایان مراسم از کتابهای “خاقانی و اخترشناسی او “و “امکان جغرافیای در نهج البلاغه ” رونمایی شد و از محرم فرزانه با حضور مسئولین شهرستانی و استانی تجلیل و قدردانی گردید.

همچنین در این مراسم از خانم سحر علی محمدی کتابخوان برتر کشوری تجلیل بعمل آمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت