صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
جمعه, 10 فروردین, 1403

دلیل تاریخی نام‌گذاری فناوری بلوتوث

پادشاه  دانمارکی هارالد بلاتندHarald I Blåtand که دوران سلطنت وی در سالهای” ۹۵۸ تا ۹۸۶″ تداوم داشته است به ایجاد همبستگی میان جناح های مختلف معروف بود که نتیجه ی ایجاد این همبستگی ها اکنون کشورهای دانمارک،سوئد و نروژ است. کلمه بلاتند بعد از انتقال به زبان انگلیسی به شکل بلوتوث bluetooth تلفظ شد، که به معنای دندان آبی است.

استاندارد بلوتوث توسط دکتر یاپ هارتسن (Jaap Haartsen) پیش از سال 1994 در شرکت اریکسون پا به عرصه ی وجود گذاشت. نام بلوتوث (Bluetooth) الهام گرفته از نام پادشاه مشهور دانمارکی به نام (Harald Blåtand) در قرن دهم است. این پادشاه به دندان آبی شهرت داشت. در آن زمان، این فناوری با هدف جایگزینی امواج رادیویی کوتاه برد UHF با کابل های مخابراتی RS-232 استفاده شد. اگرچه این فرکانس ها بسیار مشابه با فرکانس های Wi-Fi می باشند، اما بلوتوث همیشه به عنوان فناوری کم برد با محدوده بسیار کوتاه تر و کم مصرف طراحی گشته است.

شرکت پایه گذار در اختراع بلوتوث، شرکت سوئدی اریکسون بود. این تلاش تیمی در سال 1989 آغاز شد. زمانی که مدیر ارشد فناوری اریکسون موبایل، نیلز ریدبک (Nils Rydbeck) با همکاری پزشکی به نام(Johan Ullman) با دادن ماموریت به دو مهندس به نام های (Jaap Haartsen) و (Sven Mattisson) در صدد ارائه یک استاندارد فناوری رادیویی برای انتقال سیگنال های بهینه شده بودند. این ماموریت، با هدف انتقال سیگنال بین رایانه های شخصی و هدست های بی سیم صورت گرفت، تا در صورت موفقیت آمیزبودن این ماموریت، این محصول روانه ی بازار گردد. در سال 1990، هارتسن نامزد دریافت جایزه مخترع اروپا از طرف اداره ی ثبت اختراعات اروپا گردید.

نام بلوتوث نیز ترجمه ی انگلیسی نام خانوادگی پادشاه دانمارک به نام هارالد بلوتاند است. در طول قرن دهم، دومین پادشاه دانمارک به دلیل اتحاد مردم دانمارک و نروژ در اسکاندیناوی مشهور بود. در حین ایجاد استاندارد بلوتوث، مخترعین احساس کردند که در اتحاد کامپیوترهای شخصی و صنایع تلفن همراه نیز چنین رابطه ی مشابهی وجود دارد. لذا زمانی که در هنگام نامگذاری این فناوری گیر کردند، از این اسم الهام گرفتند. لوگوی این فناوری نیز الهام گرفته از یک کتیبه وایکینگ است که به عنوان Bind Rune شناخته می شود و ادغامی از دو حرف اول پادشاه می باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت