صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 1 اردیبهشت, 1403

داستان موزه هنرهای معاصر تبریز

واقعیت این است که در بین کهن شهرهای ایران، مکتب هنری تبریز، مهمترین مکتب هنری ایران زمین بوده طوری که در دوره صفویه هنرمندان جهانی آن چون کمال الدین بهزاد و سلطان محمد تبریزی و صدها هنرمند نامدار در شکل گیری مکتب غنی هنر ایرانی، سنگ تمام گذاشتند که هم‌اکنون می‌توان شاخص های هنر مکتب تبریز را حتی در آثار و ابنیه تاریخی اصفهان، قزوین، زنجان و مشهد و… به عینه مشاهده کرد و علاوه بر آن نمادهای زیبای مکتب هنری تبریز امروزه در گنجینه‌های کشور های فرانسه، آمریکا، انگلیس و آلمان نگهداری می‌شود و گردشگران بین المللی و هنرمندان و هنردوستان ایران را در تعجب فرو می‌برد و شاهکارهای منحصر بفرد و جهانی مکتب تبریز را به رخ عالمیان می‌کشاند.
در تاریخ می‌خوانیم وقتی سلطان سلیم به تبریز لشکر کشید صدها هنرمند نابغه در زمینه‌های مختلف هنری را از تبریز به اسلامبول کوچاند و در عالمگیر شدن هنر عثمانی نقش هنرمندان مهاجر تبریز بی‌بدیل بود. همچنین اهل تحقیق و هنر می دانند که شاه عباس در شکل گیری تمدن اسلامی دوره صفوی، جمعی از هنرمندان تبریز را با وعده آب و نان و حتی اجبار به اصفهان برد که امروز در همین موزه های این شهر زیبا، آثار وذوق هنری آنها را می توان دید.
یعنی به زبان ساده هنرمندان نابغه شهر هنر خیز تبریز را در طول ادوار تاریخ به شهرهای داخل و خارج کشور برده اند و پز آثار ماندگار آنها را دیگران داده اند به طوری که سالها پیش شاهکار جهانی کمال الدین بهزاد در خلق زیبای مجلس بزم زلیخا را میلیونها دلار در لندن در حراجی فروختند.

دانشگاه هنر اسلامی تبریز، پتانسیل خوبی برای معرفی مکتب هنری تبریز در نگارگری، نقاشی، کتابت و خوشنویسی بوده و می‌تواند با همفکری کارشناسان میراث فرهنگی و ارشاد اسلامی با جلسات منظم و منسجم هرچه سریعتر نسبت به رفع موانع ایجاد این موزه در تبریز دست به کار شوند تا مردم فرهنگ دوست خطه‌ هنرخیز آذربایجان شاهد احداث و تکمیل و راه‌اندازی موزه ملی هنرهای معاصر اسلامی تبریز باشند.

سه شهر تهران، اصفهان و تبریز دارای دانشگاه‌های مستقل هنر هستند و طبق تصمیمات ملی مقرر شده بود که در این سه شهر موزه هنرهای معاصر تاسیس شود. موزه تهران در سال ۱۳۵۶ توسط فرح دیبا افتتاح شد و هم‌اکنون با نگهداری ۳ هزار اثر نفیس هنری از ایران و اکثر کشورهای جهان یکی از مهم ترین موزه های هنریِ غرب آسیا است. در اصفهان شهرداری وقت در سال ۷۳ دست به کار بزرگی زد و موزه‌ هنرهای معاصر اصفهان را در پشت کاخ عالی قاپو در کنار گنجینه‌ هنرهای تزئینی راه اندازی کرد که دارای ۶ سالن با ۲ هزار کتابت شامل آثار خوشنویسی، فلزی، نگارگری، سفال، و چینی و آثار چوبی سال‌هاست که گردشگران ایرانی و خارجی را به‌سوی خود جذب میکند؛ علاوه بر این دو موزه، بهمن ماه سال 1400 به همت بنیاد مستضعفان، میراث فرهنگی و ارشاد اسلامی موزه‌ بزرگ ملی معاصر در عباس آباد اصفهان راه‌اندازی شد. درواقع این سه موزه با عنوان هنرهای اسلامی و معاصر و تاریخی گنجینه‌ نفیسی است که بر وزانت هنری نصف جهان می افزاید.

در سال های گذشته از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی شرکت «سطح صنعت» طراحی موزه هنرهای معاصر تبریز پایان یافت تا این موزه در ۶۱۰۰ مترمربع در تبریز ساخته شود. متاسفانه به‌دلیل ناهماهنگی در بین مدیریت فرهنگی، شهرداری و سایر نهادها هنوز ره به جایی نبرده و با این وضعیت کسری بودجه و مشکلات عدیده اقتصادی احتمالا تا بیست سال آینده این موزه در تبریز افتتاح نشود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت