صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
پنجشنبه, 9 فروردین, 1403

خطر خروج آثار تاریخی ثبت جهانی تخت سلیمان از فهرست یونسکو؟!

معدن استخراج سنگ آهنی چسبیده به محدوده میراث جهانی تخت سلیمان در دهه فجر ۱۴۰۰ توسط مسئولین محلی شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی بصورت رسمی افتتاح شد.

به گزارش صاحبان به نقل از میراث باشی، این معدن تازه افتتاح شده اقداماتی را در محدوده میراث جهانی تخت سلیمان مرتکب شده است:

 ۱.احداث جاده به طول حدود ۱۰ کیلومتر و عرض ۵ متر  در داخل محدوده

 ۲. کوه‌تراشی و از بین بردن تپه‌ها در طول و عرض جاده احداث شده

 ۳. از بین بردن برخی  آثار باستانی واقع شده در مسیر

 ۴. ایجاد آلودگی هوا در دو طرف جاده ایجاد شده

 ۵. انجام انفجار در معدن

 

این اقدامات بصورت کاملا آشکار در تناقض با جزئیات حریم آثار باستانی ثبت جهانی تخت سلیمان بوده و خطر خارج شدن آثار تاریخی فاخر میراث جهانی تخت سلیمان از فهرست میراث جهانی را دارد.

آثار تاریخی میراث جهانی تخت سلیمان بعنوان آثار چندگانه دارای ۷ محوطه تاریخی در سال ۲۰۰۴در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. نقشه و جزئیات حریم این آثار در آرشیو میراث جهانی موجود است.

با نگاهی به این نقشه اقدامات انجام گرفته در معدن سنگ آهن در تناقض با جزئیات مطرح شده به عنوان الزامات حفافظت از آثار تاریخی تخت سلیمان است. این موارد با خط قرمز مشخص شده است.

جاده دسترسی به معدن سنگ آهن  واقع شده در جبهه شمالی تماما از حریم محوطه‌های تاریخی تخت سلیمان عبور کرده است. بخشی از این جاده قبل از استخراج معدن بعنوان جاده بین مزارع استفاده می‌شده است.

آنچه که واضح است جاده بین مزارع تعریف و محدودیت‌های مختص به خود را دارد از جمله اینکه ادوات کشاورزی با توجه به عوارض زمین بدون دخالت در ساختار و بستر محل مورد استفاده قرار می‌گیرد و این استفاده محدود به روزها یا ماههای مشخص از سال به منظور دسترسی به زمین‌های کشاورزی است.

جاده دسترسی به معدن در سالهای اخیر کاملاً خاکبرداری و تعریض شده، در برخی از محل‌ها کوه‌تراشی انجام گرفته و در نهایت شن‌ریزی شده است که در زمستان هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تصاویر منتشر شده در رسانه‌های محلی که از افتتاح کارخانه سنگ معدن در وسط زمستان ثبت شده گویای کیفیت جاده برای دسترسی به آن در این موقع از سال و در اقلیم کاملا زمستانی و برفی منطقه حکایت دارد.

‼️حال پرسش این است آیا جاده احداث شده از اداره کل میراث استان آذربایجان غربی یا میراث جهانی تخت سلیمان  مجوز دارد و فعالیت می کند یا نه؛ خود معدن چطور؟ با چه مجوزی در حریم بلافصل آثار باستانی ثبت جهانی فعالیت دارد؟ آیا اثرات تخریبی معدن نظیر انفجار و کوه‌تراشی در مجوزها در نظر گرفته شده است؟ و اگر چنانچه مجوزی وجود ندارد چه اقدامی از سوی اداره کل و مسئولان آثار جهانی تخت سلیمان برای مقابله با آسیب‌های احتمالی اتخاذ شده است؟ آسیب‌هایی که می‌تواند منجر به خروج اثر ثبت جهانی از لیست یونسکو شود. آیا اساساً مسئولان ذیربط از وجود چنین معدن و جاده دسترسی به آن در داخل حریم اثر ثبت جهانی اطلاع دارند؟

https://bit.ly/3BPDd1r

https://instagram.com/miras_bashi

@mirasbashi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت