صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
پنجشنبه, 9 فروردین, 1403

خاندان قرآنی بنیان گذار صنف چلوپزی ایران

طبق تحقیقات انجام گرفته؛ تاریخچه کباب ایران به نوعی با اسم و برند ” نایب ” گره خورده است.

اما این نایب کباب چی، چه کسی هست:
طبق اظهار اجداد میر آقا قرآنی (قدیمترین چلوپز تبریز)، این غذا ابتدا از منطقه قفقاز وارد تبریز شده است و زمانیکه ناصرالدین شاه در تبریز ولیعهد بود با این غذا آشنا می گردد.
در چلوپزخانه اجداد میر آقا قرآنی، آشپز ماهری بود به نام علی کبابچی، که کباب های ایشان طعم و مزه خاصی داشت. ناصرالدین میرزا که بعدها شاه ایران شد، علی چلوپز را در تبریز به محل حکومت خود دعوت میکند و این شخص به همراه فرزندش نایب غلامحسین مسئولیت تهیه بهترین کبابهای ولیعهد را به عهده داشتند.
زمانی که در سال ۱۲۲۷ شمسی ناصرالدین میرزا جهت تاجگذاری به تهران می رود، به همراه ایشان علی چلوپز و فرزندش نایب آقا نیز از تبریز به تهران رفتند.


حاج علی به همراه فرزندش نایب غلامحسین آشپز دربار می شوند و بعد از مدتی نایب غلامحسین از دربار خارج شده و گویا اولین چلوپزی تهران را به نام نایب در منطقه بازار تاسیس می نماید.
بعد از چندین سال، سایرچلوپزها از برند نایب سو استفاده کرده و تعداد زیادی رستوران در شهر تهران به نام نایب تاسیس می گردد.

طبق اظهار نوادگان مرحوم میر آقا قرآنی، حاج علی چلوپز و پسرش نایب غلامحسین در دوره قاجار شاگرد چلوپزخانه قرآنی بودند. لازم به توضیح است؛ برند چلو کبابی نایب تا لوس آنجلس آمریکا هم رفته و می توان گفت؛ اجداد میر آقا چلوپز معروف به میرآقا پهلوان پدر صنف چلو پزان ایران هستند. جهت اطلاع یاد آوری می شود: از چلو کبابی قرآنی، در ایران تنها یک شعبه توسط یکی از نوادگان ایشان در تبریز در حال فعالیت می باشد که از جمله بهترین ومرغوبترین چلوپزهای ایران محسوب می گردد.توضیح؛ این مجموعه خلاصه شده مقاله ای هست که تحقیق آن در سال ۱۳۷۱ انجام شده و در آینده نزدیک کامل آن منتشر خواهد شد.

به قلم: ایوب نیکنام لاله – پژوهشگر تاریخ تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت