صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
سه شنبه, 4 اردیبهشت, 1403

حفظ و احیای بافت تاریخی تبریز

رییس شورای سیاستگذاری ستاد حفظ و احیای هویت فرهنگی، تاریخی تبریز: نامگذاری سال ۱۴۰۰ با عنوان «حفظ و احیای بافت تاریخی تبریز» به منظور ساماندهی میراث فرهنگی

رییس شورای سیاستگذاری ستاد حفظ و احیاي هویت فرهنگی، تاریخی تبریز گفت: با توجه به تجربه موفقی که در سال ۱۳۹۹ مبنی بر نامگذاری امسال به نام حفظ فضای سبز وجود داشت، شورای شهر این رویه را در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه دادند و امسال را در جهت ساماندهی میراث فرهنگی سال حفظ و احیای بافت تاریخی تبریز نامگذاری کردند.

 به گزارش صاحب دیوان به نقل ازروابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تبریز، اکبر تقی زاده اظهارداشت: طی جلسه ای که برگزار شد اینچنین مطرح شد که حال تبریز و میراث فرهنگی آن خوب نیست. وی تاکید کرد: جمع‌بندی این جلسه این بود که سال ۱۴۰۰ به نام حفظ  و احیای هویت تاریخی تبریز باشد.

وی با بیان اینکه شورا به این جمع‌بندی رسید که در سه بخش کارها را به پیش ببرد اضافه کرد: اولین عرصه که به نظر ورود به آن ضروری بود، هویت معماری و بافت تاریخی تبریز است که بسیاری از آن تخریب شده و تنها بخش‌هایی از آن به صورت مواریث مادی مانده است.

تقی زاده اظهار داشت: با توجه به اطلاعاتی که از گذشته برایمان مانده است، می‌توان از طریق دستاوردهای علمی به حفظ آنها پرداخت.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر میراث مادی، مواریث معنوی بسیار زیادی دارد تاکید کرد: باید بتوانیم این ارزش‌ها را به نحوی به جامعه نشان بدهیم، که در سطح استانی، ملی و حتی مقیاس بین‌المللی طرح و برنامه‌ریزی شود.

رییس شوراي سیاستگذاری ستاد حفظ و احیای هویت فرهنگی ادامه داد: متاسفانه امروز در تبریز شهروندانی که در ۵۰، یا ۶۰ سال اخیر به تبریزآمده‌اند، و یا قرن اخیر، شناخت کافی از تبریز و ارزش‌های نهانی تاریخی و فرهنگی آن ندارند. ما باید این ارزش‌ها را احصا، آموزش و بیان کنیم تا شهروندان با آگاهی از هویت شهر، پاسدار آن باشد.

وی گفت: یکی از دلایل عدم انسجام فعلی شهری، همین موضوع است که ما چسبی که انسان‌ها را به همدیگر وصل کند، نداریم. جمعیت ساخته‌ایم و جامعه نساخته‌ایم.

باید ایجاد الفت و وحدت بین افرادی که در گذشته در تبریز بودند و افرادی که در قرن اخیر وارد و ساکن تبریز شده‌اند. می‌توانیم اسم این موضوع را وفاق اجتماعی نامگذاری کنیم.

تقی زاده با بیان اینکه باید روی گردشگری شهری تمرکز ویژه‌ای داشته باشیم اظهارداشت: در هر عرصه تلاش کردیم حتما سیاست‌های راهبردی را تعریف و سپس سیاست‌های اجرایی هر بخش را تدوین کنیم.

وی اضافه کرد: دومین موضوع در خلال این ۳۰ جلسه شورای سیاست‌گذاری، به این جمع‌بندی رسیدیم که اساس اینکار برای یک سال نیست و پروسه‌ای زمان‌بر است و در نتیجه سه بازه زمانی تعریف کردیم.

رییس شورای سیاستگذاری ستاد حفظ و احیای هویت فرهنگی افزود: یکی در سال ۱۴۰۰، و دیگری در سال ۱۴۰۵ و سومین تا سال ۱۴۱۰  که چه کارهایی می‌توان انجام بدهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت