صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
چهارشنبه, 5 اردیبهشت, 1403

مدیریت دوگانه امامزاده سید حمزه تبریز و مقبره الشعرا تهدیدی برای دو مجموعه

از زمان آغاز پروژه ساماندهی مقبره الشعرای تبریز که در مجاورت مجموعه مذهبی و تاریخی امامزاده سیدحمزه این شهر واقع شده، همواره گمان می‌رفت که مدیریت دوگانه این دومجموعه شهری و تاریخی و مذهبی زیان هایی برای هر دو مجموعه و سر آخر برای شهر تبریز به بار بیاورد.

به گزارش صاحب دیوان تعارض مدیریت دوگانه دو بافت تاریخی مجاور هم باعث شده تا اشتباهی که ممکن است برای هر دو بافت تاریخی، گران تمام شود.

پروژه ساماندهی مقبره الشعرای تبریز که از دهه ۹۰ آغاز شده و بنا به دلایلی مغفول مانده بود، با همت دولت سیزدهم و شهرداری تبریز و به واسطه نتایج سفر ریاست جمهوری در سال گذشته به تبریز، تزریق اعتبار به آن انجام گرفت و پس از مدت‌ها سردرگمی بالاخره موتور حرکت ساماندهی آن روشن شد. موضوعی بسیار خوشحال کننده برای اصحاب فرهنگ و هنر که مدت‌ها منتظر آن بودند.

اما همانطور که در تصاویر نیز قابل مشاهده است، به کارگیری سازه‌های آهنی جدید و بلند در این پروژه ساماندهی، نگرانی‌هایی را در خصوص تناسب بافت تاریخی مجاور در اذهان ایجاد کرده است.

همچنین دوگانگی مدیریتی در این دو بافت فرهنگی تاریخی باعث شده دیوارهایی برای حریم بقعه سیدحمزه در نظر بگیرند که این دیوارها در اثر عملیات‌های عمرانی در مقبره الشعرا، دچار تخریب و آسیب شده است.

جای تاسف دارد که مقبره شهید میرزاعلی ثقه الاسلام، عالم مشروطه خواه تبریزی در قسمت پایین سازه‌های پروژه مقبره الشعرا پنهان مانده است؛ مقبره‌ای که همواره بحث ساماندهی آن مطرح بوده و تاکنون به جایی نرسیده است.

با توجه به ارزش‌های معنوی، فرهنگی و تاریخی اماکن مذهبی و انسان‌های بزرگمردی که در درون و یا در کنار این بناها مدفون شده‌اند، این آثار مذهبی بایستی از گزند تخریب و تغییر در امان بمانند. در پروژه ساماندهی مقبره الشعرا نیز باید حفاظت از تمامی آثار فرهنگی از جمله بقعه امامزاده سید حمزه و بقعه ثقه الاسلام اولویت نخست متولیان شهری باشد.

قابل ذکر است؛ «مقبره‌الشعراء تبریز» مدفن بیش از ۴۰۰ شاعر نامی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت