صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 1 اردیبهشت, 1403

بیوگرافی تحلیلی “صمد بهرنگی” منتشر شد

صاحب دیوان: کتاب بیوگرافی تحلیلی “صمد بهرنگی” نوشته حسین اصل عبداللهی از مجموعه ی “یاد” منتشر شد.

به گزارش صاحب دیوان، در این کتاب که نگاهی است متفاوت به زندگی، زمانه، آثار و مرگ بحث‌برانگیز و معمایی صمد بهرنگی، مولف کوشیده است تا با نگاهی دقیق و موشکافانه صمد بهرنگی، صمد بهرنگی واقعی و حقیقی را رُخ‌نمایی کند. صمد بهرنگی، آموزگار و نویسنده‌ای که با «ماهی سیاه کوچولو» جهانی شد و با کشف جسدش در رود ارس در شهریور 1347، سال‌ها مورد بحث محافل روشنفکری و غیر روشنفکری ایران بوده و هست.

عبداللهی در خصوص این کتاب می گوید: مجموعه «یاد» به دبیری جواد عاطفه، مجموعه‌ای است صدجلدی درباره فرهنگ، هنر و ادبیات. این مجموعه با رویکردی انتقادی و تحلیلی سعی دارد تصویری دقیق و شفاف از اهالی و اصحاب فرهنگ ارائه دهد. شخصیت‌های این مجموعه که از انقلاب مشروطه تا همین دیروز را در بر می‌گیرد (در فاز اول، صد نفر و به متوفایان می‌پردازد) کسانی هستند که بر تاریخ و فرهنگ این سرزمین تأثیر گذاشته‌اند.

وی می افزاید: هدف از گردآوری این مجموعه صرفا ارائه ی زندگی نامه نیست، بلکه هدف، پرداخت و بررسی در زندگی و آثار این شخصیت ها با نگاهی متفاوت و نو است.

مولف کتاب صمد بهرنگی اظهار می کند: پیش از این دو کتاب «علی حاتمی» نوشته‌ عباس بهارلو و «احمد محمود» نوشته‌ حسین جاوید از این مجموعه منتشر شده بود.

گفتنی است، حسین اصل عبداللهی، کارشناس ارشد کارگردانی تئاتر و دانشجوی مقطع دکترای فلسفه ی هنر است که پیش از این نیز تالیف مقاله ای درباره عباش نعلبندیان(منتشر شده در کتاب مجموعه مقالات دیگران عباس نعلبندیان توسط نشر میلکان) و اجرای عمومی نمایش هایی چون، مستاجر جدید (اوژن یونسکو)، مطبخ اربابی(واصف اونگورن)، شنل(نیکلای گوگول) زندگی و دیگر هیچ (حسین اصل عبداللهی)، قهرمان (اسلاومیر مروژک) و همچنین کسب مقام اول و دوم طراحی صحنه در دوسال متوالی 93 و 94 در جشنواره تئاتر استان آذربایجان شرقی را در کارنامه خود دارد.

 

بر اساس این گزارش، حسین اصل عبداللهی همچنین درشهریورماه  سال 94 موفق شد، جایزه ی بهترین کارگردانی فیلم کوتاه جشنواره ی فیلم سانفرانسیسکو را برای فیلم کوتاه “دیوار” از آن خود کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت