صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
سه شنبه, 4 اردیبهشت, 1403

استفاده از صاحب نظران ادبی در ثبت تبریز به عنوان شهر خلاق ادبیات

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز بر استفاده از ظرفیت های صاحب نظران ادبی در جهت ثبت تبریز به عنوان شهر خلاق ادبیات از سوی یونسکو تاکید کرد.
به گزارش صاحب دیوان به نقل از  شهریار، حجت الاسلام و المسلمین احمد حمیدی در جلسه کارشناسی تهیه پروپوزال انتخاب تبریز به عنوان شهر خلاق ادبیات با اشاره به پیگیری های شهردار تبریز و مکاتبات انجام یافته طی سه سال گذشته از سوی شهرداری تیریز جهت پیوستن تبریز به شبکه شهرهای خلاق جهانی از سوی یونسکو گفت: طی صحبت‌های انجام شده با معاون دبیرکل یونسکو در ایران. ثبت تبریز به عنوان «شهر جهانی ادبیات» از سوی یونسکو  در مرحله  اختتام قرار دارد.
معاون فرهنگی واجتماعی شهرداری تبریز گفت: تاریخ 4هزارساله تبریز، پشتوانه ای بر گنجینه علم و ادب و عرفان اسلامی است.
حجت الاسلام و المسلمین حمیدی، وجود آثار مختلف تاریخی و علمی، فرهنگی همچون موزه عصر آهن، دانشگاه ربع رشیدی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نمادهای فرهنگی و علمی  و وجود دانشگاههای مادر کشور در تبریز، فرهیختگان و دانشمندان شهیر و شاعران برجسته در تبریز را نشانگر فرهنگ غنی تبریز معرفی کرد .
حجت الاسلام و المسلمین تصریح کرد:‌ تبریز خاستگاه مکاتب برجسته هنری و ادبی است و شعر و ادب و هنر آذربایجانی در طول تاریخ توسعه یافته است به نحوی که این شهر در هزار سال گذشته محل نشست و برخاست فضلا،‌ شعرا و ادبا  از جمله صائب تبریزی، شمس تبریزی، فضولی، شهریار و پروین اعتصامی و همام تبریزی  بوده است که این همه، ظرفیت بسیار ارزشمند و گسترده‌ای را برای تعاملات جهانی  و کسب عنوان شهر خلاق فراهم می سازد.
معاون فرهنگی واجتماعی شهردار تبریز از دیگر امتیازات تبریز برای پیوستن به شبکه شهرهای خلاق یونسکو در حوزه ادبیات را زیر ساخت‌های ادبی همچون نامگذاری روز ملی شعر و ادب فارسی به نام استاد شهریار، مقبره‌الشعرا و جایگاه آن در توسعه فرهنگ و ادب، تاثیر مشاهیر تبریز در فرامنطقه ای، تعداد انتشارات، تاسیس اولین کتابخانه، اولین چاپخانه و اولین مدرسه به سبک جدید در کشور و ایجاد بزرگترین نمایشگاه بین المللی کتاب بعد از تهران و برگزاری رویدادهای ادبی ملی و بین المللی عنوان کرد .
 جلسه کارشناسی تهیه پروپوزال انتخاب تبریز به عنوان شهر خلاق ادبیات با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تبریز، نمایندگان دفتر یونسکو در کشور دکتر فخرزاده  و دکتر فلک پور  و  برخی  از کارشناسان حوزه فرهنگ و تاریخ وادبیات در دفتر معاونت فرهنگی واجتماعی شهرداری تبریز برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت